Internationale verbindingen

Het blijft onze ambitie dat internationale treinen, ongeacht de vervoerder, voor afstanden tot circa 700 kilometer de logische eerste keuze is en dat voor reizen langer dan 700 kilometer de nachttrein de duurzame reisoptie is. In 2023 werkten we aan deze ambitie door reisinformatie vooraf en tijdens de internationale treinreis te verbeteren. Ook heeft de reiziger meer mogelijkheden online tickets te wijzigen of te annuleren. Daarnaast bereidden we ons voor op de komst van nieuwe treinen tussen Nederland, België en Duitsland.
NS International werkt bij het grensoverschrijdend treinverkeer samen met NMBS, Deutsche Bahn, ÖBB, SBB en Eurostar en verbindt Nederland met grote steden en regio’s in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.

Toename internationale reizen 

Internationaal treinreizen wordt al jaren steeds populairder. In 2023 zijn er 15% meer treintickets verkocht dan in 2022. Doordat meer reizigers duurzaam willen reizen, neemt de drukte in treinen toe. Daarom hebben we afgelopen jaar extra ingezet op het borgen van het reiscomfort en ondersteunen van de veiligheid van reizigers en medewerkers. We hebben ons hierbij gericht op het verbeteren van selfservice en reisondersteuning van de internationale treinen. Als gevolg daarvan hebben we in 2023 geen nieuwe treinverbindingen gestart of bestemmingen aan boekingssysteem toegevoegd. Daarnaast hebben we stoelreservering op de ICE International verplicht gesteld voor de periode 17 juni tot en met 18 augustus 2023. Ook anticipeerden we op de drukte in de IC Brussel door reizigers met een goedkoop Early Bird-ticket voor een specifieke trein te laten kiezen. Dat is geen zitplaatsreservering maar zorgt er wel voor dat reizigers alleen die treinen kunnen nemen waarvoor een kaartje is gekocht.

Eurostar 

Na de in 2019 aangekondigde fusie van Thalys en Eurostar werd begin 2023 bekend dat beide treinproducten vanaf 1 oktober 2023 verdergaan onder de naam Eurostar. Na 27 jaar rijdt het merk Thalys onder die nieuwe naam naar Londen, Brussel én Parijs. De websites thalys.com en eurostar.com komen samen in de nieuwe eurostar.com-website en -app. De onderliggende verkoopsystemen zijn geïntegreerd.

In juni 2023 bleek dat door de verbouwing van Amsterdam Centraal ten behoeve van het Programma Hoog Frequent Spoor (PHS) het beveiligd vertrek van Eurostar van Amsterdam naar Londen langere tijd niet mogelijk zou zijn. Dit is voor de reiziger en de ontwikkeling van internationaal treinreizen onwenselijk. Alle betrokken partijen (Eurostar, NS, ProRail en IenW) hebben maandenlang gezocht naar een mogelijkheid om beveiligd vertrek van Eurostar, zonder onderbreking, alsnog mogelijk te maken. Dat is niet gelukt. Vanaf juni 2024 gaat de terminal ongeveer zes maanden dicht. Dat is wel korter dan oorspronkelijk gepland. Het blijft wel mogelijk om vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk te reizen, met overstap en check-in en grenscontroles op station Brussel-Zuid. Voor reizigers vanuit Londen naar Amsterdam blijven er drie rechtstreekse verbindingen.

Reistijdversnelling, capaciteitsuitbreiding en verhoging van het reiscomfort van Eurostar van Amsterdam Centraal naar Londen en vice versa is onderdeel van de EU-pilot ‘Services to boost cross-border rail’, geïnitieerd door DG Move.
De kwaliteit van de dienstverlening door Eurostar wordt beïnvloed door de kwaliteit van de HSL bij Rijpwetering. Als gevolg van de bodemgesteldheid golden hier het hele jaar snelheidsbeperkingen die Eurostar maar ook de IC Brussel raken. Het is nog niet duidelijk hoe lang dit gaat duren. Sinds eind januari 2024 gelden op meerdere plekken op de HSL snelheidsbeperkingen als gevolg van scheurvorming aan bruggen en viaducten.

IC Brussel 

Afgelopen jaar hebben we de introductie van de IC Brussel met nieuwe treinen van Alstom (ICNG-B) voorbereid. Vanaf het najaar vonden er diverse treintesten plaats op het Nederlandse en Belgische deel van de hogesnelheidslijn. De ICNG-B is toegelaten in Nederland en België. In augustus hebben we bekend gemaakt dat we samen met NMBS sneller (200 km/u in plaats van 160 km/u) en vaker (van 16x per dag naar 32x per dag) willen reizen tussen Nederland en Brussel. We rijden dan 16 keer per dag van Amsterdam naar Brussel met 45 minuten minder reistijd en 16 keer per dag van Rotterdam naar Brussel. Voor de frequentieverdubbeling van de IC Brussel werven we nieuwe collega’s. Hierbij zetten we in op een mix van interne doorstroom en nieuwe medewerkers.   

 IC Berlijn 

De reistijd van de IC Berlijn tussen Amsterdam Centraal en Berlijn is per 10 december 2023 met 30 minuten versneld. Die reistijdwinst is mogelijk door de inzet van een nieuwe locomotief, aanpassing van de dienstregeling, waaronder het terugbrengen van het aantal halteringen en door verbetering van de infrastructuur bij Oldenzaal. Het afgelopen jaar hebben we Vectron-locomotieven verworven die de locomotiefwissel in Bad Bentheim overbodig maken. Sinds 10 december heeft de IC Berlijn een extra eersteklasrijtuig in plaats van het verouderde barrijtuig. In 2023 hebben NS, DB en Talgo het toelatingsproces voor nieuwe rijtuigen, aangeschaft door DB, in Nederland onderzocht en afgestemd.

ICE 

NS en DB zetten alles op alles om de vervanging van de huidige ICE-treinstellen te versnellen. De nieuwe ICE BR 408 van DB is sinds 2023 operationeel in Duitsland en de eerste testen voor toelating in Nederland hebben plaatsgevonden. Introductie van nieuwe ICE's betekent een belangrijke stap voorwaarts in comfort voor de reizigers, verbetert operationele prestaties en zorgt uiteindelijk voor een betrouwbaardere dienstregeling. 

Nachttreinen 

Samen met partner ÖBB rijdt NS twee nachttreinen: via Duitsland naar Innsbruck/Wenen en via Duitsland naar Zürich. De operationele prestaties van de nachttreinen stonden in 2023 onder druk door de grootschalige werkzaamheden aan het spoor in Duitsland. De interesse om te reizen met de nachttrein was afgelopen jaar weer hoog. 

Regionaal grensoverschrijdend vervoer  

NS heeft zich afgelopen jaar met partners Arriva en NMBS ingezet voor de drielandentrein Luik-Maastricht-Aken per december 2023. Door vertraging in de toelating van de Arriva-treinen is dat niet gehaald. De verwachte start is nu in de eerste helft van 2024.

Print pagina