Onze treinen

NS investeert in aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan daarbij voorop.

Nieuwe generatie dubbeldekkers

In december 2022 tekenden NS en de Spaanse treinfabrikant CAF een contract voor de levering van 60 nieuwe treinen. Het gaat om treinen die bestaan uit een combinatie van zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen. De treinen combineren een grote capaciteit met goede toegankelijkheid en kunnen tot 160 km/uur rijden. Na de ontwerpfase in 2023 start in 2024 de productie. De eerste nieuwe treinen komen naar verwachting in 2028 op het spoor.

Intercity Nieuwe Generatie

In april van afgelopen jaar startten de testritten van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) met reizigers op het traject Amsterdam-Rotterdam/Breda. Door met reizigers in de dienstregeling te rijden, testten we hoe de trein in de praktijk presteert. In juli hebben we de testen uitgebreid met het traject Den Haag-Eindhoven. Het belang van het testen bewees zich toen in deze periode nieuwe kinderziektes naar boven kwamen, met hinder voor reizigers en personeel. Treinfabrikant Alstom gebruikt deze ervaringen in software-updates. Begin oktober 2023 werd de ICNG ook in België toegelaten en startte hier eveneens een testprogramma. Dat was in deze fase nog zonder reizigers, van en naar Brussel.

Na afloop van de testperiodes in Nederland heeft NS in december het proefbedrijf afgerond. In de dienstregeling 2024 zijn de ritten met de ICNG op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda ingepland. In 2024 stroomt de ICNG verder in op Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Rotterdam en starten we met het testrijden naar Leeuwarden/Groningen en Brussel.

ICNG-Duitsland

Het ICNG-contract met Alstom biedt de mogelijkheid om Intercitytreinen te bestellen die geschikt zijn om door te rijden naar het buitenland. Zo heeft NS eerder de ICNG België-variant besteld. NS heeft Alstom in 2021 opdracht gegeven om twee treinen uit de oorspronkelijke binnenlandse order te ontwikkelen naar een variant die geschikt is voor inzet in zowel Nederland als Duitsland. Aanvullend heeft NS in 2023 tien treinen met deze optie besteld.

Nieuwe aanbesteding Sprinter

NS is in 2022 een Europese aanbesteding gestart voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. In december 2023 is de offerte-uitvraag bij leveranciers gepubliceerd. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe Sprinter kan op een beperkt aantal trajecten ook als Intercity ingezet worden. Zo creëren we flexibiliteit en efficiëntere inzet van ons materieel, wat tot een optimale investering leidt. Op basis van studies naar de toekomstige materieelbehoefte hebben we besloten de instroom van de eerste treinen te verplaatsen naar eind 2029/2030 in plaats van 2027.

Modernisering van Intercity's

Na de voltooiing van de modernisering van de VIRM1 zijn we in 2021 gestart met de modernisering van dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Eind 2023 hadden we 40 van de 45 treinstellen met 212 rijtuigen gemoderniseerd.
Vanaf 2026 start de modernisering van de VIRM4-dubbeldekstreinstellen. In 2023 hebben we voorbereidende ontwerpwerkzaamheden verricht en zijn we gestart met een zogeheten pre-tryout. In een pre-tryout moderniseren we één trein uit de serie om te onderzoeken of het ontwerp dat op papier is vastgelegd, in de praktijk uitvoerbaar is.

In totaal heeft NS 109 ICNG’s besteld bij treinfabrikant Alstom. Daarvan zijn 77 treinen bestemd voor het Nederlandse spoor, hiervan rijden er inmiddels 15 rond. De 32 overige treinen zijn naast inzet in Nederland ook geschikt om door te rijden naar België of Duitsland. NS bestelde verder 60 nieuwe dubbeldekkers, die worden ontwikkeld door treinfabrikant CAF. Naar verwachting komt de eerste trein uit die bestelling in 2028 op het spoor.