Profiel van NS

NS bracht tijdens het F1- weekend eind augustus ruim 134.000 enthousiaste racefans met de trein naar Zandvoort. Een record!

NS is een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten voorop. Daarvoor zetten onze ruim 22.000 collega’s in binnen- en buitenland zich dagelijks in. Met onze OV-partners werken we continu aan verbetering van onze dienstverlening en prestaties.

Onze organisatie

NS bestaat onder andere uit de bedrijfsonderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2023 circa 13.400 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 700 medewerkers), NS Stations (circa 3.600, inclusief retail), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.500). In het buitenland opereert NS met Abellio Duitsland (circa 1.700 medewerkers).

NS Operatie is verantwoordelijk voor het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet, inclusief de HSL. Hier werken alle collega’s die eraan bijdragen dat onze treinen van A naar B rijden in Nederland en over onze landsgrenzen heen gaan: machinisten, conducteurs, monteurs en servicemedewerkers. Maar binnen NS Operatie werken ook de collega’s die achter de schermen aan de uitvoering van de dienstregeling en de bijsturing bij onvoorziene omstandigheden werken.

Bij Commercie & Ontwikkeling werken collega’s die nieuwe dienstregelingen ontwikkelen, treinformules bedenken, de klantenservice runnen, relaties met stakeholders onderhouden, marketingactiviteiten op touw zetten, uitvoering geven aan strategische en innovatieve projecten en het bedrijf verduurzamen. Ook de verkoop van treinkaartjes en abonnementen en NS International vallen onder dit bedrijfsonderdeel. Commercie & Ontwikkeling onderzoekt ook hoe reizigers ons waarderen en waar we kunnen verbeteren.

NS Stations werkt aan een goed netwerk van 400 grote en kleinere stations en aan gebiedsontwikkeling rondom stations. Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS Stations de reis en het verblijf op en nabij stations zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken. In samenwerking met gemeentes, inwoners en sociale ondernemers zoeken we aansluiting bij de omgeving van het station. Alle activiteiten dragen bij aan een betere stations- en reisbeleving van de reiziger.

Abellio verwerft en verzorgt uitsluitend railconcessies in de regionale spoormarkt. Eind 2023 reed Abellio Duitsland 3 concessies in 8 regio’s. Abellio UK is eind februari via een management buy out overgedragen aan het lokale management.

Organigram

Spoorconcessies in Europa