Overzicht van de concessie-indicatoren

In december konden reizigers vanaf verschillende stations in Nederland een kerstkaartje sturen.

NS meet de kwaliteit van de dienstverlening op het hoofdrailnet en de HSL aan de hand van verschillende indicatoren. Het verantwoord, veilig en comfortabel vervoeren van reizigers en het veilig laten werken van onze medewerkers staat voorop in onze dienstverlening.

Prestatie-indicatoren

Prestatie

Realisatie 2023

Realisatie 2022

Streefwaarde 2023

Bodemwaarde 2023

Algemeen klantoordeel HRN*

-

7,7

7,5

 7,3

Algemeen klantoordeel HSL-diensten*

-

7,6

7,4

7,2

Klantoordeel sociale veiligheid*

-

8,1

7,9

7,7

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN

89,7%

91,6%

91,5%

88,9%

Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN

97,0%

97,3%

97,4%

96,7%

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL

73,6%

82,0%

84,2%

82,1%

Kwaliteit aansluitingen andere vervoerders

93,8%

95,5%

95,6%

94,0%

Zitplaatskans in de spits HRN

94,7%

96,6%

95,5%

94,3%

Zitplaatskans in de spits HSL

94,3%

98,0%

94,9%

91,2%

Aantal drukke treinen per werkweek in de spits

94

51

100

110

Gebruiksvriendelijke reisinformatie

81,2%

81,7%

68,5%

65,0%

  • *Het algemeen klantoordeel wordt gemeten door de OV Klantenbarometer en eind februari 2024 gepubliceerd.

In een deel van 2022 waren coronamaatregelen van kracht die van invloed waren op het openbaar vervoer.

De Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL is in 2023 niet boven de bodemwaarde uitgekomen. Belangrijke oorzaken zijn de tijdelijke snelheidsbeperking (TSB) bij Rijpwetering en treinuitval als gevolg van problemen met de materieelbeschikbaarheid. NS en ProRail doen er alles aan om de prestaties op de HSL te verbeteren. Ook de Kwaliteit van aansluitingen van NS op andere vervoerders voldoet voor 2023 niet aan de bodemwaarde. Dat komt onder meer door de dispunctualiteit van internationale treinen uit Duitsland, die Nederland vertraagd binnenkwamen. Daarnaast zorgden omgeleide goederentreinen door werkzaamheden in Duitsland voor hinder voor reizigerstreinen. NS is in gesprek met het ministerie van I&W over de prestaties.

Concessie hoofdrailnet 2015-2024

In december 2014 verleende de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de vervoerconcessie aan NS per 1 januari 2015. De concessie heeft een looptijd van tien jaar. NS stelt jaarlijks een vervoerplan op voor het komende jaar. In het vervoerplan koppelen we onze ambities en doelstellingen aan concrete acties en prestatie-indicatoren voor het komende jaar. De definities van de KPI’s en de omschrijving van de gehanteerde meet- en berekeningsmethodes is te vinden in de Definities Vervoersconcessie 2023.

Print pagina