34. Verbonden partijen
De transacties met verbonden partijen vinden plaats op basis van het arms length-principe.
Alle geplaatste aandelen zijn in handen van de Staat. Een significante transactie met een aan de Staat gelieerde onderneming (Dienst Uitvoering Onderwijs) betreft de ontvangen vergoeding voor de OV studentenkaart (2023: € 574 miljoen, 2022: € 576 miljoen).
Betalingen van de gebruiksvergoeding voor de Nederlandse infrastructuur vinden plaats aan ProRail BV, een aan de Staat gelieerde onderneming. De gebruiksvergoeding is toegelicht in noot 33.
Daarnaast heeft de Groep in 2023 een bedrag van € 120 miljoen (2022: € 324 miljoen) verantwoord voor de diverse regelingen van de Staat (Beschikbaarheidsvergoeding, transitievangnet OV vergoeding, NOW en overige regelingen). Deze zijn voor een bedrag van verantwoord van € 85 miljoen verantwoord onder de opbrengsten (2022: € 308 miljoen) en voor € 35 miljoen (2022: € 16 miljoen) in mindering gebracht op de kosten.
Translink Systems BV is 100% eigendom van Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven, waar NS lid van is. Derhalve is Translink een verbonden partij. Uit hoofde van de uitvoering van de werkzaamheden door Translink heeft de Groep in 2023 vergoedingen aan Translink betaald voor een bedrag van € 0,1 miljoen (2022: € 0,1 miljoen) voor geleverde producten en diensten. Translink houdt zich bezig met de ontwikkeling, implementatie en het gebruik van het elektronische registratie- en betaalsysteem voor het openbaar vervoer in Nederland.
Transacties met raad van bestuur en commissarissen zijn toegelicht in noot 3.
De verkoop van Abellio UK aan Transport UK Group Ltd en de daarmee verbonden toekomstige afwikkelingen zijn transacties met een verbonden partij (management buy out). In 2023 bedroeg het resultaat uit beëindigde bedrijfsactiviteiten € 10 miljoen. Zie noot 1 en noot 23 voor nadere toelichting.
In 2023 en 2022 hebben geen significante transacties plaatsgevonden met joint ventures en overige deelnemingen.
Groepsmaatschappijen
De belangrijkste vennootschappen die zijn opgenomen in de geconsolideerde jaarrekening zijn:
Percentage deelname |
|||
2023 |
2022 |
Statutaire zetel |
|
Dochtermaatschappijen |
|||
NS Groep NV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Reizigers BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
Abellio Transport Holding BV |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NedTrain BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Stations BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Vastgoed BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Insurance NV |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Opleidingen BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Innovatiefonds BV |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
Thalys Nederland NV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Internationaal BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Stations Retailbedrijf BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Fiets BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS OV-Fiets BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
Stationsfoodstore BV* |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
NS Poort Ontwikkeling BV |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
Abellio Transport Group Ltd** |
1,0 |
100,0 |
Glasgow |
Abellio Transport Holdings Ltd** |
- |
100,0 |
London |
Abellio Greater Anglia Ltd** |
- |
100,0 |
London |
Abellio East Anglia Ltd** |
- |
60,0 |
London |
Abellio West Midlands Ltd** |
- |
85,1 |
Birmingham |
Abellio East Midlands Ltd** |
- |
100,0 |
London |
Abellio ScotRail Ltd** |
- |
100,0 |
Glasgow |
Abellio West London Ltd** |
- |
100,0 |
London |
Abellio London Ltd** |
- |
100,0 |
London |
Transport Holding Germany BV |
100,0 |
100,0 |
Utrecht |
ATH Rail Beteiligungsgesellschaft Deutschland GmbH |
100,0 |
100,0 |
Berlijn |
WestfalenBahn GmbH |
100,0 |
100,0 |
Bielefeld |
Abellio Rail Mitteldeutschland GmbH |
100,0 |
100,0 |
Halle |
PTS GmbH |
100,0 |
100,0 |
Essen |
Joint ventures |
|||
Merseyrail Services Holding Company Ltd |
- |
50,0 |
Hampshire |
Overige belangen |
|||
Reisinformatiegroep BV |
41,7 |
41,7 |
Utrecht |
Eurofima AG |
5,8 |
5,8 |
Basel |
NS Mobiliteitsdiensten BV |
90,0 |
90,0 |
Utrecht |
Rivier BV |
46,7 |
46,7 |
Rotterdam |
Hely Holding BV |
40,0 |
40,0 |
Amersfoort |
- *NV Nederlandse Spoorwegen heeft zich in overeenstemming met het bepaalde in art. 403 Boek 2 BW aansprakelijk gesteld voor de uit rechtshandelingen voortvloeiende schulden.
- **De Britse entiteiten zijn per 31 mei 2022 geclassificeerd als aangehouden voor verkoop en zijn per 28 februari 2023 verkocht. De resultaten over 2023 en 2022 zijn gepresenteerd als resultaten uit beëindigde bedrijfsactiviteiten (zie noot 1). Abellio Transport Group Ltd is per 28 februari 2023 geen dochtermaatschappij meer.
Een volledige lijst van groepsmaatschappijen, geassocieerde deelnemingen en joint ventures, in overeenstemming met de volgens artikelen 2:379 en 2:414 BW vereiste vermeldingen, is neergelegd op het kantoor van het Handelsregister te Utrecht.