Dienstregeling 2025: ruim 1.500 extra treinen per week

Met ingang van de dienstregeling 2024 is NS 1.800 treinen extra per week gaan rijden. Vervolgens verbeterde NS eind 2024 ook de dienstregeling voor 2025 flink. Dienstregeling 2025 is immers de eerste dienstregeling onder de nieuwe hoofdrailnetconcessie, waarin NS met het ministerie van IenW heeft afgesproken om meer en sneller te gaan rijden naar stad en streek. Met de dienstregeling spelen we in op toekomstige reizigerswensen en nieuwe infrastructuur, maar laten we ook meer treinen rijden dan in het topjaar 2019. Enkele grote veranderingen: 

  • We breiden door het hele land de dienstregeling uit, zowel tijdens de spits als in de avonden en weekenden. Zo rijden we op weer meer trajecten een kwartiersdienst en kunnen reizigers op diverse trajecten nog vroeger of later een trein pakken.

  • Tijdens de werkzaamheden op en rond Amsterdam Centraal rijdt zeven dagen per week, het grootste deel van de dag de Airport Sprinter. Dit is een Sprinter waarin de machinist verantwoordelijk wordt voor het sluiten van de deuren en de conducteur zich richt op service aan de reizigers. Dit nieuwe treinconcept rijdt elke 7,5 minuut tussen Hoofddorp, Schiphol Airport en Amsterdam Centraal.

  • Verder introduceren we tussen Den Haag Centraal, Rotterdam Centraal en Dordrecht de TienminutenSprinter. Deze sprinter reed al tussen Rotterdam Centraal en Dordrecht, maar kreeg voor 2025 een uitbreiding naar Den Haag Centraal. 

  • NS en de NMBS hebben het aantal treinen tussen Nederland en Brussel uitgebreid van 16 naar 32 per dag. Er kwam een nieuwe, snelle verbinding bij, de Eurocity Direct, waarmee reizigers zo’n 45 minuten korter onderweg zijn dan voorheen. 

  • In de nieuwe dienstregeling rijdt de Intercity Direct tussen Breda, Rotterdam en Schiphol Airport door naar Amsterdam Zuid, in plaats van naar Amsterdam Centraal. Daarna rijdt de Intercity Direct door naar Almere en Lelystad, of via Hilversum naar Amersfoort. 

Uitdagingen blijven bestaan 

De hogesnelheidslijn (HSL) blijft ook in 2025 kwetsbaar door langdurige snelheidsbeperkingen en de vertraagde levering van nieuwe ICNG-treinen. Door meer doorgaande treinen over de hogesnelheidslijn te laten rijden, kan die kwetsbaarheid ook tot overlast leiden in andere delen van Nederland. We blijven hierover in gesprek met ProRail en werken samen aan oplossingen, zodat we op de HSL zo snel mogelijk weer met een hogere snelheid kunnen rijden. 

Print pagina