Zitplaatskans

Prestatie-indicator 

Realisatie 2024 

Realisatie 2023 

Bodemwaarde 2024 

Streefwaarde 2024

Zitplaatskans in de spits HRN 

94,6%

94,7%

94,1% 

95,5%

Aantal drukke treinen per werkweek 

88

94 

109 

98

Zitplaatskans in de spits HSL 

95,0%

94,3% 

92,7% 

95,8%

Deze indicator geeft de kans weer dat een reiziger die tijdens de spits in de trein stapt de volledige reis een zitplaats heeft. In 2024 zetten we stappen in het verbeteren van onze voorspellingen op weekbasis van treininzet en reizigersvraag. We houden bijvoorbeeld rekening met specifieke weken, waarin bijvoorbeeld vakanties, evenementen en werkzaamheden goed meegenomen kunnen worden. Met name op dit punt hebben we in 2024 grote stappen gezet om de inzet van het treinen te matchen met de reizigersvraag.

Ook de focus op een robuust plan, passend bij de inzetbare treinen en personeel, heeft bijgedragen aan een betere score. In de zomer en het najaar hebben we dit versterkt door meer zitplaatsen te plannen dan gebruikelijk. De toename van doordeweekse werkzaamheden, zorgde het hele jaar voor grote beperkingen in de vervoercapaciteit. NS raakt steeds meer bedreven in het robuust plannen rond die werkzaamheden en communicatie aan de reiziger over de verwachte drukte in de trein. 

Aantal drukke treinen per werkweek in de spits

Deze indicator meet het aantal treinen met een drukte boven de norm ‘vol’. Deze norm houdt in dat alle vaste zitplaatsen bezet zijn en dat er op de balkons vier reizigers per vierkante meter staan. Als de reizigersvraag en de treinen in planning en uitvoering goed op elkaar zijn afgestemd, zijn er niet of nauwelijks ‘drukke treinen’. In de eerste helft van 2024 was er verbetering te zien ten opzichte van eind 2023 dankzij betere inzet van treinen en personeel. Dit kwam de voorspelbaarheid van de treindienst ten goede en zorgde voor minder uitval van treinen. Verder hielp hierbij de communicatie bij te weinig zitplaatsen rond werkzaamheden. In de tweede helft 2024 is het vooral dankzij het ruimere materieelplan gelukt om ook bij verstoringen het aantal treinen boven de vol-norm te beperken.

Zitplaatskans op de HSL 

In de loop van 2024 werd voor het opvangen van snelheidsbeperkingen de frequentie van treinen tussen Amsterdam en Breda verlaagd van vijf naar vier treinen. Dit leverde een betrouwbaardere dienstverlening op en per saldo bleef de zitplaatskans gelijk. De eerder beschreven werkzaamheden rond Schiphol, Rotterdam en Den Haag hebben de zitplaatskans op de HSL echter negatief beïnvloed. De instroom van ICNG-treinen heeft het capaciteitsniveau van de oude ICR-rijtuigen steeds beter kunnen evenaren. Ook droeg het oplossen van kinderziektes van de ICNG (onder andere door softwareupdates) positief bij aan een betrouwbaardere reis en aan de zitplaatskans.

Print pagina