Duurzaam imago NS

NS is in het voorjaar van 2024 gestegen van de 12e naar de 4e positie in de perceptie van 60 grote en/of duurzame merken die een positieve bijdrage leveren aan de oplossing van maatschappelijke problemen (bron: Monitor Merk & Maatschappij, 2024, B-open, Marketresponse). Consumenten hechtten volgens deze monitor vorig jaar minder waarde aan duurzaamheid bij aankoopbeslissingen: het aantal mensen dat bewust kiest voor milieuvriendelijke producten nam afgelopen jaar af van 54% in 2023 naar 47% in 2024. Desondanks neemt het vertrouwen in NS toe; NS steeg van de 23e naar de 8e plek in de Sustainable Brand Index 2024, het grootste onafhankelijke consumentenonderzoek naar merkbeleving en duurzaamheid.

Van circulaire materialen tot groene zones: bouwen aan een fossielvrije toekomst

Het nieuwe, innovatieve kuilwielenbankgebouw in Leidschendam is een goed voorbeeld van hoe NS werkt aan verduurzaming. Bij de bouw van deze faciliteit is gebruik gemaakt van 1.100 hergebruikte oude treinramen in de gevel, sedemplanten op het dak voor biodiversiteit, isolatie en wateropslag. Het gebouw is volledig gasloos en voorzien van zonnepanelen. Om warmteverlies te minimaliseren zijn er luchtgordijnen geïnstalleerd voor de industriële deuren en infraroodverwarmingspanelen. De realisatie vond plaats in nauwe samenwerking met partners en stakeholders, onder wie ProRail, ingenieursbureau Arcadis, de gemeente, omwonenden en de machinebouwers.

Het terrein rond het gebouw is ontworpen rondom klimaatadaptatie: een groot deel van het groene gebied is ingericht als natuurlijke bloemenweide. Dat draagt bij aan biodiversiteit en verbetert de waterabsorptie in de bodem. Een grote haag langs de weide biedt schuilplaatsen voor vogels en insecten en geeft ook schaduw aan wachtende treinen. Dit vermindert de warmteafgifte bij binnenkomst in het gebouw en resulteert in energiebesparing voor klimaatbeheersing. Rondom de onderhoudslocatie zijn voor medewerkers groene, schaduwrijke zones aangelegd.

Print pagina