Toegankelijkheid
NS wil dat reizen in Nederland voor iedereen altijd mogelijk, betaalbaar en duurzaam is. Ook voor reizigers met een beperking. Een toegankelijke treinreis is een basisbehoefte van reizigers. Daarom vormt toegankelijkheid inmiddels een vast onderdeel van onze ontwerpprocessen en werken we samen met belangenorganisaties aan de verdere ontwikkeling van toegankelijkheidsproducten en -diensten.
Aanpassingen in treinen
In de eerste helft van 2024 zijn de laatste gemoderniseerde dubbeldekkers van het type VIRM2/3 in de dienstregeling ingestroomd. Ze zijn onder meer voorzien van een rolstoeltoegankelijk toilet. De nieuwe ICNG's beschikken daarnaast over een gelijkvloerse instap, een schuiftrede bij de rolstoelingang, rolstoelplekken in het reizigerscompartiment en een rolstoeltoegankelijk toilet.
Ook in de reisinformatie voerden we verbeteringen door. In de reisplanner zijn sinds 2024 locaties van treinvervangend vervoer opgenomen, inclusief de looproute en de mogelijkheid om daarop door te klikken. Ook is de pagina met verstoringsinformatie vereenvoudigd, wat handig is voor reizigers die laaggeletterd of licht verstandelijk beperkt zijn. Daarnaast kregen alle hoofdconducteurs een instructie, zodat zij in spoedsituaties reisassistentie kunnen verlenen.
Aanpassingen voor mensen met een auditieve beperking
In 2024 onderzochten we de mogelijkheden voor de functie ‘Klik voor Teletolk’ bij de service- & alarmzuilen. De uitkomsten van dit onderzoek worden in 2025 verwacht. Daarnaast verkenden we in overleg met belangenorganisaties hoe omroepberichten in geval van een langdurige verstoring of calamiteit met de trein via een ander kanaal beschikbaar kunnen worden gesteld. NS werkt aan een oplossing waarbij via pushnotificaties dit (nood)bericht ook waar te nemen is via de telefoon.
Aanpassingen voor mensen met een visuele beperking
De dienst ‘één stap verder’ is een dienst voor reizigers met een visuele beperking, die in het bezit zijn van een OV-begeleiderskaart B en die met NS Reisassistentie reizen. Zij worden begeleid naar aansluitend openbaar vervoer, de taxi of de halen/brengen-locatie. Gezien de hoge klantwaardering was deze service afgelopen jaar beschikbaar op alle 27 door NS bemenste stations in Nederland.
In 2024 hebben we de folder ‘Reizen met een beperking’ geüpdatet en teksten over reizen met een beperking op ns.nl geactualiseerd. Daarnaast waren we aanwezig op de grootste toegankelijkheidsbeurs van Nederland en gaven we workshops op de Oogbeurs.