Corporate security

Beschermen van eigendommen en middelen

NS beschermt eigendommen en creëert een veilige werkomgeving voor medewerkers. Vanuit twee Security Control Centers (SCC’s) in Amsterdam en Utrecht beveiligen we NS-kantoren, werkplaatsen, magazijnen, onderhoudsbedrijven en afgesloten delen van stations. Dit gebeurt op afstand met camera’s, intercom, alarmsystemen, sensoren en toegangsverlening. In 2024 hebben we vijftien nieuwe locaties op de SCC's aangesloten.

Bestrijding van graffiti

In 2024 hebben we extra geïnvesteerd in de bestrijding van graffiti op treinen door betere in- en externe samenwerking, inzet van hondengeleiders, meer sensoren, verbeterde camerasystemen en gebruik van meer en verbeterde data. Onze graffiti-aanpak is succesvol: afgelopen jaar werd er 29,8% minder graffiti gespoten in vergelijking met 2023.

Veiligheidsbewustzijn

In 2024 hebben we hard gewerkt aan het vergroten van veiligheidsbewustzijn (‘security awareness’). Via een speciale campagne op regiokantoren en in diverse onderhoudsbedrijven maakten we medewerkers bewust van het belang van onder meer het zichtbaar dragen van het NS-legitimatiebewijs, het begeleiden van bezoekers en het veilig opbergen van informatie. Daarnaast stemmen we regulier af met ProRail om samen de beveiliging van privéterreinen, zoals opstelterreinen, te verbeteren.

Nieuwe wetgeving

NS heeft zich afgelopen jaar voorbereid op de invoering van de nieuwe Wet weerbaarheid kritieke entiteiten (WWKE). Dit is een Nederlandse vertaling van de Europese richtlijn ‘Critical Entities Resilience’ (CER), die begin 2025 van kracht werd. Betrokken afdelingen hebben hiervoor onder meer een risico-assesment gedaan van dertien kritische NS-locaties. Daarnaast analyseerden we de status van de fysieke beveiliging van technische IT-ruimtes.

Terrorisme en extreem geweld

NS is altijd alert op terrorisme en andere vormen van grof en extreem geweld. Op diverse stations hebben we frequent kleinschalig geoefend met verdachte en dreigende situaties. Ook zijn er elk kwartaal inspecties uitgevoerd op organisatorische maatregelen van NS in het kader van grof en extreem geweld. 
We besteedden dit jaar extra aandacht aan buitenlandse dreigingen voor de veiligheid op het spoor. Dit onderwerp is belangrijker geworden door onder meer geopolitieke ontwikkelingen, sabotage- en spionage-acties in Europa.
Verder maakten we in 2024 een nieuwe risicoanalyse van interne veiligheidsrisico’s. We voerden hiervoor screenings uit, hielden interne onderzoeken en onderzochten aanvullende maatregelen om het risico van buitenlandse dreigingen beter te beheersen.

Beveiliging Eurostar

Om met de Eurostar te kunnen rijden, moeten we voldoen aan de veiligheidseisen van de Kanaaltunnelautoriteit. Op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal zorgen we voor een veiligheidscheck voor alle reizigers, hun bagage en medewerkers.

Sinds 15 juni 2024 is de Eurostar-terminal in Amsterdam gesloten vanwege verbouwing om toekomstige groei mogelijk te maken. Door het sluiten van de huidige Eurostar-terminal in Amsterdam is het tijdelijk niet mogelijk om rechtstreekse treinen te rijden naar Londen St. Pancras International. Daarmee zijn onze werkzaamheden voor de veiligheidscheck voor Eurostar voor de rest van 2024 komen te vervallen. Op station Brussel Zuid-Midi vindt een overstap plaats met de daarbij behorende controles. Vanaf 10 februari 2025 kunnen reizigers gebruikmaken van de nieuwe UK-terminal op Amsterdam Centraal, vanaf dat moment rijden ook de rechtstreekse treinen naar Londen weer. 

Print pagina