Profiel van NS
NS is een brede dienstverlener die verder kijkt dan de trein. Onze reizigers staan in al onze activiteiten voorop. Daarvoor zetten onze ruim 21.000 collega’s zich dagelijks in. Met onze OV-partners werken we continu aan verbetering van onze dienstverlening en prestaties.
Onze organisatie
NS bestaat onder andere uit de onderdelen NS Operatie (gemiddeld over 2024 circa 13.900 medewerkers), Commercie & Ontwikkeling (circa 800), NS Stations (circa 3.600, inclusief retail en fiets), en staf- en centrale diensten als HR, Finance en IT (circa 2.500).
NS Operatie is verantwoordelijk voor het treinvervoer op het Nederlandse hoofdrailnet, inclusief de HSL. Hier werken alle collega’s die eraan bijdragen dat onze treinen van A naar B rijden in Nederland en over onze landsgrenzen heen gaan: machinisten, conducteurs, monteurs en servicemedewerkers. Maar binnen NS Operatie werken ook de collega’s die achter de schermen aan de uitvoering van de dienstregeling en de bijsturing bij onvoorziene omstandigheden werken.
Bij Commercie & Ontwikkeling werken collega’s die nieuwe dienstregelingen ontwikkelen, treinformules bedenken, de klantenservice runnen, relaties met stakeholders onderhouden, marketingactiviteiten op touw zetten, uitvoering geven aan strategische en innovatieve projecten en het bedrijf verduurzamen. Ook de verkoop van treinkaartjes en abonnementen en NS International vallen onder dit bedrijfsonderdeel. Commercie & Ontwikkeling onderzoekt ook hoe reizigers ons waarderen en waar we kunnen verbeteren.
NS Stations werkt aan een goed netwerk van 400 grote en kleinere stations en aan gebiedsontwikkeling rondom stations. Samen met ProRail, overheden en vervoerders wil NS Stations de reis en het verblijf op en nabij stations zo makkelijk en aangenaam mogelijk maken. In samenwerking met gemeentes, inwoners en sociale ondernemers zoeken we aansluiting bij de omgeving van het station. Alle activiteiten dragen bij aan een betere stations- en reisbeleving van de reiziger.