Dilemma’s

Op initiatief van enkele medewerkers reed op 1 juli een speciale Keti Koti-trein.

Sociale veiligheid: eigen mensen versus NS als werkgeversmerk?  

NS bracht in 2024 het maatschappelijke probleem van agressie in het openbaar vervoer landelijk onder de aandacht. Dit deden we naar aanleiding van een geweldsincident op 13 april. De maat was vol. Onder de noemer #wijstaanstil stonden de NS-treinen op zaterdag 20 april om 22.30 uur in heel Nederland drie minuten stil en sloten de stationswinkels van NS op dat moment hun deuren. Andere OV-bedrijven waren solidair en zetten ook hun treinen, bussen, trams en metro’s stil. Een week lang brachten we talloze verhalen van collega’s naar buiten over de schaduwkanten van het werken in het OV. We wilden Nederland een reëel beeld geven van de agressie waarmee onze medewerkers op de stations en in de trein te maken krijgen. Dit indringende signaal gaven we in een tijd waarin we ook een gigantische arbeidsmarktopgave hebben. We zochten op alle fronten nieuwe medewerkers en konden ons niet permitteren goede kandidaten te laten lopen. De #wijstaanstil actie vergde dat we van tevoren dit mogelijke ‘afhaakmoment’ voor sollicitanten goed zouden afwegen. We vonden uiteindelijk dat we moesten doorzetten. De aandacht voor het leed dat we etaleerden, resulteerde in een aantoonbare daling van het aantal sollicitanten.

Samenreiskorting: aanpassen of afschaffen?

Met de samenreiskorting kunnen abonnementhouders 40% korting cadeau doen aan iemand anders. Daarbij moeten ze wel samen reizen in de daluren of in het weekend. Als medereiziger hoefde je daar voor begin 2024 alleen samenreiskorting op je OV kaart te zetten. Helaas kwam het regelmatig voor dat reizigers met deze korting reisden, terwijl het onduidelijk was met wie ze meereisden. De samenreiskorting leidde daarom voor collega’s op de trein vaak tot discussie bij de controle van het vervoersbewijs, met regelmatig vervelende situaties tot gevolg. Dat stelde NS voor een dilemma: behouden we de samenreiskorting, schaffen we het product af of passen we het aan? We kozen voor het laatste. Voortaan genereert de abonnementhouder een code die gedeeld kan worden met de medereiziger. Die heeft die code nodig om een e-ticket te kopen of om de samenreiskorting te activeren op zijn eigen NS-abonnement. De conducteur kan vervolgens bij controle op zijn scanner zien met welke abonnementhouder wordt meegereisd. De nieuwe methode maakt het gebruik van de korting iets minder eenvoudig, maar draagt bij aan de veiligheid van onze collega's en medereizigers.

Dienstregeling Hogesnelheidslijn (HSL): vaker reizen of een meer betrouwbare dienstregeling?

NS’ers willen treinen rijden en reizigers vervoeren. Het liefst zo vaak, zo goed en zo punctueel mogelijk. Als er dan situaties ontstaan waarin dat niet kan, is dat vooral vervelend voor de reizigers. Maar NS’ers worden er ook niet blij van. Op de HSL liepen we tegen meerdere zaken aan die ons parten speelden. NS kon met minder nieuwe Intercity’s rijden dan verwacht, omdat de leverancier minder treinen leverde dan was voorzien. Hierdoor bleven op de HSL meer oudere treinen rijden die veel onderhoud nodig hebben. Daarnaast zijn er op de HSL meerdere tijdelijke snelheidsbeperkingen opgelegd. Op hogere snelheid doorrijden zoals het op de HSL bedoeld is, kon niet meer. Regelmatig zaten treinen elkaar in de weg. Ook waren er omvangrijke werkzaamheden bij Schiphol. Al deze zaken samen zorgden voor vertragingen en een vergrote kans op ongeplande treinuitval. Die mate van onvoorspelbaarheid vonden en vinden we onwenselijk voor onze reizigers. Maar onze dienstregeling versoberen en daarmee het aanbod voor de reiziger, is ook niet iets wat we graag doen. We besloten toch één trein per uur tussen Breda en Amsterdam uit de dienstregeling te halen. En we pasten de vertrektijden van de andere treinen op de HSL aan, waardoor er iets meer tijd tussen de treinen kwam. Hierdoor werd ons aanbod per uur kleiner, maar werd de dienstregeling op de HSL wel meer betrouwbaar.

Print pagina