Ontwikkeling van stationsgebieden 

Door stationsgebieden te ontwikkelen, stimuleren we het gebruik van openbaar vervoer en verlichten we de druk op andere infrastructuur. Dat doen we bijvoorbeeld door in stationsgebieden stedelijke functies als wonen, werken, recreëren en onderwijs te combineren. Ook met het inzetten van eigen gronden draagt NS bij aan de grote duurzaamheids- en woningbouwopgave waar Nederland voor staat: 

  • Cartesiusdriehoek in Utrecht wordt een stadswijk met 2.850 woningen. Het monumentale CAB-gebouw is de huiskamer van de wijk en de omgeving (ca. 25.000 m2 aan voorzieningen). In 2024 zijn de eerste 322 woningen opgeleverd en is gestart met de bouw van de volgende 770 woningen. De resterende 1.750 woningen worden vanaf 2025 gerealiseerd.

  • In de wijk Tweede Daalsedijk in Utrecht worden onder andere 1.200 woningen gerealiseerd. Meer dan 20.000 m2 aan bestaand vastgoed wordt hier getransformeerd naar gemengde functies. Inmiddels zijn 150 woningen opgeleverd, 537 woningen zijn in aanbouw. De resterende woningen worden vanaf 2026 gebouwd.

  • De Wagenwerkplaats in Amersfoort is een langgerekt gebied tussen het spoor en het Soesterkwartier. Er worden circa 1.100 woningen gerealiseerd en 8.000 m2 monumentaal vastgoed getransformeerd en 38.000 m2 aan gemengde functies (bestaand vastgoed en nieuwbouw). In juli 2024 zijn het bestemmingsplan van Wagenwerkplaats West en Midden en het stedenbouwkundig plan van Wagenwerkplaats Oost vastgesteld. In 2025 zal worden gestart met de gronduitgifte in West en Midden. 

  • NS en gemeente ontwikkelen Zwolle Spoorzone tot een nieuw stationsgebied met 1.000-1.500 woningen en circa 80.000 m² kantoren, onderwijs, cultuur en horeca. Het bestemmingsplan is in december 2024 vastgesteld door de gemeente Zwolle. In 2025 wordt gestart met de renovatie van een deel van de bestaande gebouwen. 

  • In november 2024 is gestart met de bouw van het zogeheten EKP-terrein Noord in de spoorzone van Den Bosch. Hier komt een woon-, werk- en leergebied, met onder andere de Kunstacademie en meer dan 800 woningen. Het is een samenwerking tussen gemeente, PostNL, NS Stations en ontwikkelaar SDK. 

Projecten vanaf 2025 

NS is verder betrokken bij de ontwikkeling van o.a. ‘De Nieuwe kern’ (tussen stations Duivendrecht, Johan Cruijf Arena, A2 en het Amstel Businesspark), de Oostzijde van Laan van NOI in Den Haag, Spoorzone Beverwijk en de Fuutlaan in Eindhoven. Deze projecten gaan naar verwachting vanaf 2025 lopen. Op Den Haag Centraal maakt NS plannen voor de grootschalige renovatie van kantoor Stichthage zodat het voldoet aan de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs. Planvorming en aanbesteding gaan in 2025 verder.

Spooroverbouwingen 

Bouwen boven en direct langs de treinsporen in de buurt van het station biedt kansen om steden te helpen groeien en duurzaam bereikbaar te houden. In 2024 stelden we samen met de gemeente Den Haag en ProRail een ontwikkelstrategie Den Haag vast, waarin ruimte is voor overbouwing van de sporen van Den Haag Centraal. Voor Amsterdam Sloterdijk gaven we in 2024 verder invulling aan het onderzoek dat is afgesproken met het ministerie van IenW om samen met partners de haalbaarheid te onderzoeken van grootschalige verstedelijking boven de sporen. Dit in combinatie met verbetering van het station zelf.

Print pagina