Internationale verbindingen

In de maatschappij is er toenemende aandacht voor duurzaamheid en de wens om internationaal te reizen met de trein. Het is onze ambitie om de internationale trein voor reizen tot 700 kilometer de logische en duurzame reisoptie te laten zijn. Tot die afstand is een groot aantal Europese steden uitstekend duurzaam per trein te bereiken. 

Aanhoudende groei internationale reizen

Internationaal treinreizen blijft populair. In 2024 verkocht NS 10% meer treintickets dan in 2023. Steeds meer mensen reizen duurzaam. Dit leidt tot toenemende drukte in onze treinen. Ook tijdens hun reis informeren we onze reizigers graag zo goed mogelijk; met heldere en actuele reisinformatie. Daarom verbeterden we dit jaar de reisinformatie voor situaties waarin de treinreis anders verloopt dan verwacht. Wanneer een geboekte trein uitvalt of vertraging heeft, ontvangen reizigers die hun tickets via ons hebben gekocht een e-mail met gerichte informatie en handelingsperspectieven. Daarnaast optimaliseerden we onze website voor snellere toegang tot actuele reisinformatie, die nu duidelijker wordt gepresenteerd. Ook voegden we een nieuwe functionaliteit toe aan de NS International app, waarmee reizigers via pushberichten de laatste reisinformatie voor en tijdens hun reis ontvangen. 

De afhandeltijd van verzoeken tot geld terug bij vertraging is verkort door invoering van automatisering van de uitbetaling. Tevens is het nu mogelijk om tickets die via www.nsinternational.com zijn geboekt, kosteloos online te wijzigen.

Internationale treinen naar Verenigd Koninkrijk, België en Frankrijk

Met Eurostar verzorgen wij de treinverbinding van en naar Parijs en Londen. In juni 2024 is de terminal van Eurostar naar Londen gesloten. Deze ruimte was nodig voor de verbouwing van Amsterdam Centraal. Beveiligd vertrek van Eurostar van Amsterdam naar Londen was vanaf dat moment niet mogelijk. Het bleef wel mogelijk om vanuit Nederland naar het Verenigd Koninkrijk te reizen, met overstap en check-in en grenscontroles op station Brussel-Zuid. Voor reizigers vanuit Londen naar Amsterdam bleven er drie rechtstreekse verbindingen. 

In 2024 heeft NS Stations gewerkt aan een nieuwe, grotere terminal voor beveiligd vertrek. Deze komt in de voormalige Amstelpassage en zal uiteindelijk ruimte bieden aan 650 reizigers. In de oude terminal waren dat 250 reizigers. Eind oktober liet Eurostar weten per 10 februari 2025 de directe trein vanuit Amsterdam naar Londen weer te hervatten en de nieuwe terminal dan in gebruik te nemen. 

De kwaliteit van de dienstverlening door Eurostar wordt negatief beïnvloed door de staat van de HSL in Nederland. Sinds eind januari 2024 gelden op meerdere plekken op de HSL snelheidsbeperkingen als gevolg van constructiefouten aan bruggen en viaducten. Deze snelheidsbeperkingen raken reizigers in de Eurostar en IC Brussel, omdat de reistijd hierdoor langer is. Het is nog niet duidelijk hoelang dit gaat duren. 

Internationale treinen naar Brussel 

In oktober maakten we bekend dat IC Brussel vanaf 15 december andere namen, routes, reistijden en tarieven heeft. Samen met NMBS rijden we 32 keer per dag treinen tussen Nederland en België. Eurocity Direct rijdt van Amsterdam – Zuid via Schiphol, Rotterdam en Antwerpen naar Brussel Zuid v.v. in ongeveer twee uur. EuroCity rijdt van Rotterdam via Breda naar Brussel-Zuid en stopt daarbij op alle tussengelegen stations waar ook IC Brussel stopte. De reistijd van Rotterdam naar Brussel-Zuid met EuroCity is 45 minuten korter en bedraagt net iets meer dan twee uur. Tarieven worden bepaald door moment van boeken, moment van reizen, mate van flexibiliteit die je wenst en de keuze van de trein. Vanaf de start tot medio 2025 wordt Eurocity Direct gereden met ICNG-B treinen en Traxx/ICR-treinen. 

Voor de frequentieverdubbeling blijven we nieuwe collega’s werven. Hierbij zetten we in op een mix van interne doorstroom en nieuwe medewerkers.

Internationale treinen naar Duitsland

Met ICE International en IC Berlijn verbinden wij Nederland met de grote steden in Noordrijn-Westfalen, Frankfurt, Hannover en Berlijn. In Duitsland is in 2023 gestart met grootschalige werkzaamheden aan het spoor door het hele land. Ook komende jaren wordt uitgebreid aan het spoor gewerkt. Deze werkzaamheden zorgen vaak voor langere reistijden en meerdere overstapmomenten. Begin november is gestart met het aanleggen van het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. Hierdoor kunnen op dit traject gedurende 80 weken geen of minder internationale treinen rijden en moeten onze treinen omrijden. Dit leidt tot andere routes waardoor we niet stoppen in grote steden in Noordrijn- Westfalen (Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf) en langere reistijden. 

Nieuwe ICE-treinen 

In juni 2024 is de ICE- verbinding tussen Nederland en Frankfurt voorzien van nieuwe treinen. Deze treinen zijn eigendom van DB en gebouwd door Siemens. De komst van de nieuwe treinen leidde direct tot betere prestaties op dit traject. Het comfort voor reiziger en medewerker is met de komst van deze treinen verhoogd en reizigers kunnen een plaats boeken voor hun fiets. 

Om alle reizigers ook in de drukke periodes een comfortabele reis te kunnen bieden, stelden we in de zomerperiode stoelreservering verplicht op de ICE International, IC Berlijn en in het zitgedeelte van de nachttrein naar Zürich.

Vanaf december 2024 is de dagelijkse directe trein naar Basel vervangen door een dagelijkse trein naar München v.v. De reistijd naar München bedraagt zeven uur als er niet omgereden wordt vanwege werkzaamheden in Duitsland. Basel blijft dagelijks rechtstreeks bereikbaar met de nachttrein naar Zürich.

Sportzomer 

2024 kende een bijzondere sportzomer met het EK Voetbal in Duitsland en de Olympische- en Paralympische Spelen in Parijs. Met Eurostar brachten wij sporters en fans naar Parijs. Om aan de vraag te kunnen voldoen, zetten we op drukke momenten extra lange treinen in. Op de dagen dat het Nederlands elftal een wedstrijd speelde in Berlijn of in een van de grote steden in Noordrijn-Westfalen, waren de vernieuwde ICE-treinen en IC Berlijn goed bezet. 

Nachttreinen

Samen met partner ÖBB rijdt NS twee NightJet-nachttreinen: via Duitsland naar Innsbruck/Wenen en via Duitsland naar Zürich. De operationele prestaties van de nachttreinen stonden in 2024 onder druk door de grootschalige werkzaamheden aan het spoor in Duitsland en het materieel dat het einde van zijn levensduur nadert. 

Regionaal grensoverschrijdend vervoer

NS heeft in 2024, met vervoerders NMBS en Arriva, de Drielandentrein tot stand gebracht. Vanaf medio 2024 rijdt deze doorgaande trein vanaf Luik via Maastricht naar Aachen. Hierdoor ontstaat er een gekoppelde dienst van de HRN-concessie (Maastricht-Luik) aan een regionale concessie (Maastricht – Aachen). Reizigers kunnen nu zonder overstap tussen Duitsland (Aachen), Nederland (Maastricht) en België (Luik) reizen. 

Samenwerking 

NS International werkt bij het grensoverschrijdend treinverkeer samen met NMBS, Deutsche Bahn (DB), ÖBB, SBB en Eurostar en verbindt Nederland met grote steden en regio’s in België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland. 

Print pagina