Onze treinen
NS investeert in de aanschaf, revisie en modernisering van treinen. Bewezen technologie, duurzaamheid en comfort voor de reiziger staan daarbij voorop.
Nieuwe generatie dubbeldekkers
In december 2022 tekenden NS en de Spaanse treinfabrikant CAF een contract voor de levering van 60 nieuwe treinen. Deze treinen bestaan uit zowel enkel- als dubbeldeksrijtuigen en combineren zo een gelijkvloerse instap met een grote capaciteit. In 2024 is de ontwerpfase van de treinen afgerond. De productie start later dan gepland omdat CAF in de zomer van 2024 is geconfronteerd met overstromingen bij een onderleverancier van aluminium profielen. De start van de productie is nu gepland tweede helft van 2025. De eerste nieuwe treinen komen naar verwachting rond 2029 op het spoor.
Intercity Nieuwe Generatie
Sinds 2016 heeft NS 109 ICNG treinen besteld bij treinfabrikant Alstom. Hiervan zijn 77 treinen bestemd voor inzet in Nederland en 32 ook geschikt om door te rijden naar België of Duitsland. In Nederland rijden op de hogesnelheidslijn Amsterdam-Rotterdam/Breda en Den Haag – Eindhoven inmiddels 31 ICNG's. Er zijn nu tien treinen beschikbaar voor de Eurocity Direct verbinding tussen Amsterdam Zuid en Brussel Zuid-Midi. De kinderziektes van ICNG zijn grotendeels opgelost en de prestaties van ICNG worden steeds beter.
Aanbesteding Sprinter
NS is in 2022 een Europese aanbesteding gestart voor de aanschaf van nieuwe Sprinters. NS wil een comfortabele en toegankelijke trein die inzetbaar is als Sprinter: snel optrekken en afremmen en geschikt voor snelheden tot 160 km/uur. Deze nieuwe Sprinter kan op een beperkt aantal trajecten ook als Intercity ingezet worden. Zo creëren we flexibiliteit en efficiëntere inzet van onze treinen, wat tot een optimale investering leidt. De contractondertekening met een leverancier staat gepland voor 2025, de eerste treinen komen naar verwachting eind 2029/2030 op het spoor.
Modernisering van Intercity's
Na de voltooiing van de modernisering van de VIRM1 zijn we in 2021 gestart met de modernisering van dubbeldekkers van het type VIRM2/3. In april 2024 hebben we deze modernisering van in totaal 45 treinstellen, met in totaal 242 rijtuigen, afgerond.
Vanaf eind 2025 start de modernisering van de VIRM4-dubbeldekstreinstellen. In 2024 zijn we verdergegaan met het ontwerpproces en de zogenoemde pre-tryout. In een pre-tryout moderniseren we één trein uit de materieelserie om te onderzoeken of het ontwerp dat op papier is vastgelegd, in de praktijk uitvoerbaar is.