Hoe NS waarde toevoegt aan de samenleving

Waardecreatiemodel
In het waardecreatiemodel beschrijven we onze belangrijkste bronnen, zoals mensen, treinen en technologie. We geven aan hoe we waarde creëren met die bronnen, via onze bedrijfsactiviteiten. En we beschrijven welke resultaten uit die bedrijfsactiviteiten voortkomen en wat de positieve en negatieve impact van die activiteiten zijn.
NS levert duurzame mobiliteit aan miljoenen reizigers per jaar in Nederland. Daarmee dragen we bij aan de economische ontwikkeling en de bereikbaarheid van steden en regio’s en aan de klimaatdoelstellingen. In ons jaarverslag rapporteren wij over de onderwerpen die onze interne en externe stakeholders relevant vinden en waarmee wij waarde creëren voor de Nederlandse samenleving. Hiervoor gebruiken wij onze materialiteitsanalyse.
Input
Om ons bedrijfsmodel optimaal te laten functioneren hebben we belangrijke bronnen nodig, zoals mensen, treinen en technologie. Als vervoerder zouden we bijvoorbeeld niet kunnen werken zonder onze mensen en hun kennis. Maar ook andere bronnen zijn belangrijk, zoals (wind)energie om onze treinen te laten rijden.
Bedrijfsmodel
Centraal in het waardecreatiemodel staat ons bedrijfsmodel. Via onze missie, ambitie en onderliggende kernactiviteiten, geven we invulling aan onze strategie.
Output
De activiteiten in ons bedrijfsmodel hebben verschillende meetbare interne en externe resultaten, bijvoorbeeld het aantal treinritten per dag of onze eigen CO2-uitstoot.
Beoogde outcomes
Met die resultaten beogen we bepaalde uitkomsten voor groepen of de samenleving. Denk aan het vergroten van bereikbaarheid of het verbeteren van toegankelijkheid.
Maatschappelijke impact
Met die uitkomsten hebben we impact op Nederland, zo faciliteren we bijvoorbeeld ontmoetingen en betekent kiezen voor NS, kiezen voor een beter klimaat.