Hoe NS waarde toevoegt aan de samenleving

Reizen met de trein moet voor iedereen toegankelijk zijn. NS biedt graag een helpende hand om reizigers ermee vertrouwd te maken. Een groep slechtziende en blinde kinderen van expertisecentrum Koninklijke Visio maakte op 15 februari onder de hoede van een stationsmanager een ervaringsreis van Eindhoven naar Weert.

Waardecreatiemodel

In het waardecreatiemodel beschrijven we onze belangrijkste bronnen, zoals mensen, treinen en technologie. We geven aan hoe we waarde creëren met die bronnen, via onze bedrijfsactiviteiten. En we beschrijven welke resultaten uit die bedrijfsactiviteiten voortkomen en wat de positieve en negatieve impact van die activiteiten zijn.

NS levert duurzame mobiliteit aan miljoenen reizigers per jaar in Nederland. Daarmee dragen we bij aan de economische ontwikkeling en de bereikbaarheid van steden en regio’s en aan de klimaatdoelstellingen. In ons jaarverslag rapporteren wij over de onderwerpen die onze interne en externe stakeholders relevant vinden en waarmee wij waarde creëren voor de Nederlandse samenleving. Hiervoor gebruiken wij onze materialiteitsanalyse. 

Input

Om ons bedrijfsmodel optimaal te laten functioneren hebben we belangrijke bronnen nodig, zoals mensen, treinen en technologie. Als vervoerder zouden we bijvoorbeeld niet kunnen werken zonder onze mensen en hun kennis. Maar ook andere bronnen zijn belangrijk, zoals (wind)energie om onze treinen te laten rijden.

Bedrijfsmodel

Centraal in het waardecreatiemodel staat ons bedrijfsmodel. Via onze missie, ambitie en onderliggende kernactiviteiten, geven we invulling aan onze strategie.

Output

De activiteiten in ons bedrijfsmodel hebben verschillende meetbare interne en externe resultaten, bijvoorbeeld het aantal treinritten per dag of onze eigen CO2-uitstoot.

Beoogde outcomes

Met die resultaten beogen we bepaalde uitkomsten voor groepen of de samenleving. Denk aan het vergroten van bereikbaarheid of het verbeteren van toegankelijkheid.

Maatschappelijke impact

Met die uitkomsten hebben we impact op Nederland, zo faciliteren we bijvoorbeeld ontmoetingen en betekent kiezen voor NS, kiezen voor een beter klimaat.

Waardecreatiemodel

Print pagina