Overzicht van de concessie-indicatoren

We verwelkomden duizenden reizigers in Zandvoort tijdens de Dutch Grand Prix. Met de inzet van veel collega’s, een gedegen crowdmanagementplan en mobiele in- en uitcheckpalen loodsten we hen snel het station door.

NS meet de kwaliteit van de dienstverlening op het hoofdrailnet en de HSL aan de hand van verschillende indicatoren. Verantwoord en comfortabel vervoeren van reizigers en veilig laten werken van onze medewerkers staat voorop in onze dienstverlening.

Prestatie-indicatoren

Prestatie 

Bodemwaarde gehaald

Realisatie 2024 

Realisatie 2023 

Bodemwaarde 2024 

Streefwaarde 2024

Algemeen klantoordeel HRN1

nnb

7,7 

7,3 

7,5

Algemeen klantoordeel HSL1

nnb

7,7 

7,2 

7,4

Kwaliteit van aansluitingen NS op andere vervoerders  

93,8%

93,8% 

94,0% 

95,6%

Zitplaatskans in de spits HRN  

94,6%

94,7% 

94,1% 

95,5%

Zitplaatskans in de spits HSL  

95,0%

94,3% 

92,7% 

95,8%

Aantal drukke treinen per werkweek in de spits HRN

88

94 

109 

98

Gebruiksvriendelijke reisinformatie  

81,4%

81,2% 

65,0% 

68,5%

Klantoordeel sociale veiligheid1  

nnb

8,1 

7,7 

7,9

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HRN  

89,4%

89,7% 

88,9% 

91,5%

Reizigerspunctualiteit 15 minuten HRN  

97,1%

97,0% 

96,7% 

97,4%

Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL  

69,0%

73,6% 

82,1% 

84,2%

  • 1Dit klantoordeel wordt gemeten door de OV Klantenbarometer en naar verwachting eind maart 2025 gepubliceerd. De KPI's voor klanttevredenheid vallen buiten de scope van de assurance van de accountant. 

Indicatoren onder de bodemwaarde 

De meeste prestatie-indicatoren (PI's) vallen met de scores over heel 2024 binnen de bandbreedte van de afgesproken bodem- en streefwaarden. Deze verbetering is onder meer te danken aan een betere beschikbaarheid van het materieel. In het najaar lijden de prestaties doorgaans onder de herfstdip, maar ze waren relatief goed in vergelijking tot andere jaren. De milde herfst droeg hier ook aan bij. De indicator Reizigerspunctualiteit 5 minuten HSL scoort met 69,0% ver onder de bodemwaarde van 82,1%. Ook valt de indicator Kwaliteit van aansluitingen van NS op andere vervoerders met 93,8% net onder de bodemwaarde van 94,0%. De opgelegde tijdelijke snelheidsbeperkingen, als gevolg van constructiefouten in viaducten zijn daar debet aan. Verder had, met name aan het begin van het jaar, tekort aan HSL-materieel door de vertraagde levering van ICNG invloed op de HSL-prestaties. Daarnaast had een aantal buitendienststellingen en werkzaamheden grote invloed op de punctualiteit van de HSL en de rest van het hoofdrailnet. 

Print pagina