Punctualiteit HRN en HSL
Prestatie-indicator |
Realisatie 2024 |
Realisatie 2023 |
Bodemwaarde 2024 |
Streefwaarde 2024 |
Reizigerspunctualiteit HRN 5 minuten |
89,4% |
89,7% |
88,9% |
91,5% |
Reizigerspunctualiteit HRN 15 minuten |
97,1% |
97,0% |
96,7% |
97,4% |
Reizigerspunctualiteit HSL |
69,0% |
73,6% |
82,1% |
84,2% |
Hoofdrailnet
Het jaar startte met lage punctualiteitsscores als gevolg van impactvolle werkzaamheden, een spoorverzakking in Zeeland en een lage beschikbaarheid van treinen. Ook kregen we door constructiefouten aan viaducten en bruggen te maken met aangescherpte snelheidsbeperkingen op de HSL. Vervolgens hebben we alles op alles gezet om meer treinen beschikbaar te hebben en zijn we gestart met de concessiesturing 'Betrouwbaar Beter'. Hierin rijden we bijvoorbeeld een robuuste dienstregeling, met voldoende opvolgtijden om vertragingen te voorkomen. Met resultaat: sinds april hadden werkzaamheden minder impact op de reiziger dan in 2023. Diverse buitendienststellingen in de zomer, zoals werkzaamheden bij Utrecht, Amersfoort en Rotterdam-Den Haag zijn zonder al te grote nadelige effecten voor reizigerspunctualiteit en voor reizigers uitgevoerd.
Gedurende het jaar kregen we te maken met uitloop van werkzaamheden, meerdere grote infrastructurele verstoringen, zoals uitval van de verkeersleiding in Utrecht in juni, en regelmatig nieuwe tijdelijke snelheidsbeperkingen (TSB’s). Helaas hebben TSB’s zoals bij Culemborg nog tot eind 2024 grote negatieve impact gehad. Daar komt bij dat door werkzaamheden in het Duitse Emmerich goederentreinen via Venlo rijden. Hierdoor nam de drukte op het spoor toe en werden de prestaties van binnenlandse treinen nadelig beïnvloed: goederentreinen hebben voorrang op passagierstreinen. Ook beïnvloedden vertragingen van internationale reizigerstreinen de punctualiteit van de binnenlandse reizigerstreinen.
In het najaar voegden we op enkele trajecten een minuut toe in de dienstregeling om eventuele gevolgen van de herfstdip, zoals bladeren op het spoor, op te kunnen vangen. Een robuuste dienstregeling bij de werkzaamheden, relatief weinig grote infraverstoringen en zachte weersomstandigheden hebben bijgedragen aan de relatief goede prestaties in het najaar.
HSL
De hogesnelheidslijn (HSL) zorgt voor veel hoofdbrekens. De tegenvallende reizigerspunctualiteit op deze lijn had diverse oorzaken. In de loop van het jaar kregen we te maken met aangescherpte snelheidsverlagingen om de veiligheid van het treinvervoer te kunnen garanderen. Met de aanscherpingen kwam het totale rijtijdverlies (voor elke trein) op gemiddeld 6 tot 7 minuten. In de zomer hebben we voor een beter voorspelbare reis voor de reiziger de extra tijd zo veel mogelijk in de dienstregeling verwerkt. Ondanks de extra reistijd bleef de verbinding ruim sneller dan via traditioneel spoor. Waar mogelijk hebben we de ICNG ingezet, om verloren rijdtijd enigszins te kunnen compenseren op het deel waar 200 km/h gereden kan worden. Ondanks de extra reistijd in de dienstregeling, blijven de beperkingen een negatief effect houden op de punctualiteit, omdat er geen buffers meer zijn om andere vertragingen op te vangen.
Met het gedeeltelijk verwerken van de TSB's in de dienstregeling, geeft de reisplanner een reistijd aan die beter aansluit bij de werkelijkheid. Hiermee biedt NS een realistischer beeld van de treinreis en is NS daarmee voorspelbaarder voor de reiziger. Met ingang van dienstregeling 2025 is de dienstregeling gepland met een TSB van 120 km/h. Dit betekent dat de reiziger zijn reis kan maken zoals deze gepland is.
Verder had met name in het eerste deel van het jaar het tekort aan treinen een negatieve invloed op de reizigerspunctualiteit. De tekorten ontstonden door vertraagde instroom van ICNG, door teruglevering van geleaste Traxx-locomotieven en door defecten aan verouderde Intercity-rijtuigen. We hebben dit onder meer opgelost door het verlengen van leasecontracten, aangepast onderhoud aan de rijtuigen en een software-update in de ICNG om kinderziektes op te lossen.
Overige oorzaken voor mindere prestaties waren grootschalige werkzaamheden, onder meer bij Schiphol en Emmerich, en een stakingsdag voor de regeling Zware beroepen.