Kasstromen en financiële positie
Lenen om te investeren
De volgende tabel is een aangepast en verkort kasstroomoverzicht.
Inkomsten- en uitgaven |
||
(in miljoenen euro's) |
2024 |
2023 |
Operationele kasstroom uit bedrijfsactiviteiten |
246 |
218 |
Investeringsuitgaven |
-486 |
-541 |
Saldo financieringslasten en financieringsbaten |
-36 |
-15 |
Tussensaldo |
-276 |
-338 |
Werkkapitaalmutaties |
96 |
-61 |
Saldo verwerving en vervreemding financiële vaste activa |
-401 |
162 |
Saldo aflossing en opname leningen |
519 |
257 |
Overig |
51 |
-257 |
Tussensaldo |
265 |
101 |
Totale kasstroom |
-11 |
-237 |
NS heeft in 2024 € 486 miljoen (2023: € 541 miljoen) geïnvesteerd. Dit betreft met name de aankoop en modernisering van treinen. Tevens uitbreiding, onderhoud en verduurzaming van werkplaatsen, stations en kantoren, verbeteringen in de retailformules op de stations en investeringen in IT ter ondersteuning en uitvoering van de treindienst en van klantcontacten. In verband met deze investeringen zijn leningen aangegaan.
Het saldo verwerving en vervreemding financiële vaste activa betreft met name de qua saldo aankoop (2023: qua saldo verkoop) van beleggingen van tijdelijk overtollige geldmiddelen in geldmarktfondsen. Het saldo ‘overig’ houdt met name verband met de afronding van beëindigde bedrijfsactiviteiten.
De operationele kasstroom uit bedrijfsactiviteiten is € 246 miljoen (2023: € 218 miljoen) en, net als afgelopen jaren, onvoldoende om de investeringsuitgaven te dekken. In de volgende grafiek zijn de operationele kasstromen uit bedrijfsactiviteiten, de investeringsuitgaven en de ontwikkeling van de schuldpositie in de periode 2019-2024 weergegeven, in miljoenen euro’s.
De opbouw van de netto schuld is als volgt:
Netto schuld |
||
(in miljoenen euro's) |
2024 |
2023 |
Onderhandse leningen (brutoschuld) |
2.574 |
2.054 |
(-/-) Geldmiddelen |
1.481 |
1.081 |
Netto schuld |
1.093 |
973 |
NS is de afgelopen jaren blijven investeren, ondanks een terugval in inkomsten. In de periode 2020-2024 waren de investeringsuitgaven cumulatief € 1,3 miljard hoger dan de operationele kasstromen uit bedrijfsactiviteiten. Met name dat heeft geleid tot een toename van de netto schuld tot € 1.093 miljoen (2023: € 973 miljoen) en een toename van de bruto schuld tot € 2.574 miljoen (2023: 2.054 miljoen). De forse toename in de schuldpositie was gegeven het omvangrijke investeringsprogramma deels voorzien, maar is hoger uitgevallen door achterblijvende operationele resultaten. Om te kunnen blijven investeren in de mobiliteit van de toekomst, is het van belang dat de financiële operationele resultaten en de daaruit voortkomende kasstromen uit bedrijfsactiviteiten aanzienlijk stijgen.
Stabiele kredietwaardigheid
Standard & Poor’s (S&P) is een onafhankelijk kredietbeoordelingsbureau en beoordeelt al langere tijd de kredietwaardigheid van NS. Een belangrijke indicator is de verhouding tussen de kasstromen uit bedrijfsactiviteiten en de schuldpositie. Het aandeelhouderschap van de Nederlandse Staat bevordert de beoordeling van de kredietwaardigheid door S&P. In de meest recente beoordeling van juni 2024 staat de rating op A met een stabiel vooruitzicht, onveranderd ten opzichte van de beoordeling per juli 2023.
Balans
Hieronder is een aangepaste en verkorte balans van NS weergegeven.
Balans |
|||||
(in miljoenen euro's) |
2024 |
2023 |
2024 |
2023 |
|
Vaste activa |
4.383 |
4.507 |
Eigen vermogen |
1.775 |
1.914 |
Vlottende activa (excl. geldmiddelen) |
557 |
787 |
Langlopende verplichtingen |
2.910 |
2.263 |
Geldmiddelen |
1.481 |
1.081 |
Kortlopende verplichtingen |
1.736 |
2.198 |
Totaal activa |
6.421 |
6.375 |
Totaal eigen vermogen en verplichtingen |
6.421 |
6.375 |
NS heeft als bezittingen onder meer treinen, voorraad, software en bedrijfsgebouwen en terreinen voor onderhoud aan de treinen en huisvesting van personeel. Daarnaast heeft NS vastgoedobjecten die worden verhuurd aan derden voor bijvoorbeeld het retail aanbod op stations. Als verplichtingen heeft NS onder meer onderhandse leningen aan banken, leaseverplichtingen en crediteuren.
De omvang van de bijzondere waardevermindering HRN is ultimo 2024 € 1.173 miljoen (ultimo 2023 € 1.197 miljoen). Gecombineerd met de gerelateerde latente belastingvordering is de impact op het balanstotaal € -871 miljoen (ultimo 2023: € -888 miljoen).