Gebruiksvriendelijke reisinformatie
Prestatie-indicator |
Realisatie 2024 |
Realisatie 2023 |
Bodemwaarde 2024 |
Streefwaarde 2024 |
Gebruiksvriendelijke reisinformatie |
81,4% |
81,2% |
65,0% |
68,5% |
NS wil reizigers in hun reis van deur tot deur meer controle en keuzevrijheid geven, ongeacht het vervoermiddel of de vervoerder. Reisinformatie speelt hierin een sleutelrol. Met de prestatie-indicator Gebruiksvriendelijke reisinformatie geven we weer in hoeverre spoorwijzigingen, vertragingen en opgeheven treinen juist en tijdig aan de reizigers zijn gecommuniceerd en of er tijdig omreisadviezen zijn gegeven bij ernstige verstoringen.
Informatieborden en omroep
Internationale reizigers zien sinds vorig jaar op de stationsborden bij welk letterbord op het perron hun rijtuig zich bevindt. Ook tonen borden bij binnenlandse treinen waar het bord zich ten opzichte van de trein bevindt die nog moet binnenkomen. Dat zorgt ervoor dat reizigers zich eerder op de juiste plek kunnen opstellen. Informatie bij verstoringen wordt sinds begin 2024 ook in het Engels omgeroepen op Schiphol Airport. Er volgden meer talen en stations in de loop van 2024. Daarbij is ook aan het tonen van meertalige verstoringsinformatie op de stationsborden gewerkt. Zodoende zijn ook anderstalige reizigers beter voorzien van handelingsperspectief.
Reisplanner
We hebben een deel van de NS-reisplanner herontworpen om andere vervoersmodaliteiten, zoals OV-fiets, bus en tram, beter te integreren en deur-tot-deurreizen eenvoudiger te maken. De techniek is voor een groot deel voorbereid op de uitrol van nieuwe functionaliteiten. Er zijn al enkele kleine veranderingen doorgevoerd. Zoals de toevoeging van favoriete locaties en het tonen van alternatieve bushalte-locaties van treinvervangende bussen als een trein niet rijdt door werkzaamheden.
Proactief informeren bij verstoring
Veel van onze gebruikers slaan geplande reizen op in de NS-app. Een deel van hen informeren we met notificaties over veranderingen in hun reis. Wanneer we in de NS-app met behulp van de functie ‘Treindetectie’ detecteren dat iemand in een andere trein zit dan van tevoren opgeslagen, passen we de opgeslagen reis automatisch aan naar de trein waar de reiziger op dat moment in zit. Dit doen we om de relevantie van de notificaties te verhogen. Daarnaast sturen we bij een oplopende vertraging van meer dan 15 minuten een alternatief reisadvies. We hebben ons verder gericht op het verbeteren van 'herhalende reizen', zodat we reizigers proactief kunnen informeren als er wijzigingen zijn op hun vaste traject. Dit omvat onder andere persoonlijke meldingen over aankomende werkzaamheden aan het spoor. Verder hebben we de schermen in de NS-app met storings- en werkzaamhedeninformatie vereenvoudigd, zodat reizigers gemakkelijker kunnen zien wat de impact van een verstoring is op hun reis.